Main FAQ Search Groups Members List Profile Private Messages
Log-in Register
 
Forum www.zgdteam.fora.pl Strona Główna
Co to jest drifting?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zgdteam.fora.pl Strona Główna -> Drifting
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
klopsik
~zGd member...!



Dołączył: 24 Lis 2008
Posty: 105
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: się biorą dzieci?
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 23:43, 01 Gru 2008    Temat postu: Co to jest drifting?

Co to jest drifting?

Drifting- to obecnie najdynamiczniej rozwijający się sport motorowy.
Polega na celowym zerwaniu przyczepności kół samochodu przy dużej
prędkości i kontrolowanie poślizgu na jak najdłuższym odcinku.

Ta dyscyplina powoli przywędrowała do Polski. Zapoczątkowano ją w Japonii. Na początku "ślizgano" się na krętych, górskich drogach, później przeniesiono się na tory.

Techniki driftu

Do wprowadzania samochodu w kontrolowany poślizg można doprowadzić na wiele różnych sposobów (mniej lub bardziej kontrolowanych. Służą do tego różne, opisane poniżej techniki, często wiele z nich jest używanych w trakcie jednego driftu, w kombinacji kilku technik naraz.Oto one:

Lift Off Drift (Race Drift, Kensei Drift) - Tej techniki używa się przy dość dużych prędkościach i w dość łagodnych łukach. W trakcie wchodzenia w zakręt kierowca puszcza na chwilę gaz, co powoduje delikatną nadsterowność. PóĄniej poślizg jest kontrolowany poprzez kontrę kierownicą i operowanie gazem. Do tej techniki potrzeba dość neutralnie wyważonego samochodu.

Feint Drift - Tzw. "rybka". Kierowca przed zakrętem wykonuje skręt w odwrotnym do zakrętu kierunku, po czym nagłym ruchem zarzuca autem w prawidłową stronę. To powoduje zapoczątkowanie poślizgu.

Braking Drift - Ta technika polega na przeniesieniu większości masy na przednią część samochodu poprzez krótkie, ale energiczne wciśnięcie hamulca podczas inicjacji zakrętu. Im bardziej nadsterowne auto, tym mniejsza powinna być siła nacisku na hamulec. Tylna oś traci w tym momencie przyczepność i ropozczyna się poślizg.

Clutch Kick - W naszym języku będzie to po prostu strzał ze sprzęgła. W trakcie przechodzenia przez zakręt kierowca naciska na chwilę sprzęgło, by po chwili energicznie je odpuścić, co spowoduje "strzał" i nagłą utratę przyczepności.

Shift Lock - Kierowca wciska sprzęgło przed zakrętem, zmniejszając nieco obroty. Często wykonywana jest wtedy redukcja na niższy bieg. W trakcie zakrętu sprzęgło jest odpuszczane, co daje efekt podobny do chwilowego zaciągnięcia hamulca ręcznego. Aby zminimalizować obciążenia, ta technika powinna być stosowana na bardziej śliskich nawierzchniach.

E-Brake Drift (Emergency Brake Drift, Side Brake Drift) - Jedna z najprostszych i najłatwiejszych technik driftu. Chodzi oczywiście o zaciąganie hamulca ręcznego. Podczas zakrętu na wciśniętym sprzęgle zarzucamy na chwilę hamulec ręczny, co spowoduje chwilowe zblokowanie tylnej osi i zapoczątkuje poślizg samochodu. Często ta technika dołączana jest do innych technik w celu korygowania ewentualnych błędów lub ratowania się z opresji.

Dirt Drop Drift - Ta technika polega na wyjechaniu tylną osią poza tor, lub w miejsce o mniejszej przyczepności. To spowoduje zapoczątkowanie poślizgu, nie tracąc prędkości- technika bardzo przydatna w autach o małej mocy.

Jump Drift - Kierowca wjeżdża tylnym kołem (tym po wewnętrznej stronie zakrętu) na "tarkę", co spowoduje jego "podskok" i chwilową utratę przyczepności, która zapoczątkuje nadsterowność.

Long Slide Drift - Technika stosowana przy dużych prędkościach. Polega na zapoczątkowaniu długiego driftu jeszcze przed wejściem w zakręt. Dirft inicjowany głównie za pomocą hamulca ręcznego.

Swaying Drift (Choku-Dori, Manji) - Technika podobna do Feint'a. Polega na powolnym zarzucaniu autem z boku na bok w trakcie jazdy na wprost.

FF Drift (Front Wheel Drive Drift) - Technika drifu za pomocą samochodu z napędem na przednie koła. Głównie polega na stosowaniu hamulca ręcznego oraz hamulców (może przydać się znana z rajdów technika hamowania lewą nogą).

Power Over - Technika polegająca na spowodowaniu ciężkiej nadsterowności poprzez maksymalne wciśnięcie gazu w trakcie przechodzenia przez zakręt. Do tej techniki potrzebny jest spory zapas mocy.

Ocenianie przejazdów

Linia:
Bardzo ważnym elementem w drifcie jest linia przejazdu. Musi być jak najbardziej optymalna.

Wychylenie:
Kolejnym kluczowym czynnikiem w drifcie jest wychylenie auta. Musi ono być dostosowane do lini przejazdu, prędkości jak i samego samochodu.

Prędkość:
Musi być jak największa podczas całego przejazdu.

Podsumowując 3 kategorie - linia, wychylenie, prędkość - można zauważyć, że w idealnym drifcie chodzi o pewien kompromis pomiędzy tymi 3 czynnikami.

Dodatkowo: Show / Styl
Czynnik bardzo ważny, który odróżnia wielu drifterów. W tej kategorii ważne są m.in.:

- agresywne wejścia w zakręty,
- agresywne przejścia,

Zawodnicy mogą dostać także cenne punkty za ilość wydobywanego dymu spod kół, oczywiście im więcej tym lepiej.

Samochody

Samochody używane w driftingu to przeważnie tylnonapędowe samochody japońskie takie jak: Nissan Silvia, Nissan 200sx, Nissan Skyline (wersje tylnionapędowe), Toyota Corolla AE86, Toyota Supra, Mazda RX-7, niemieckie: BMW (przeważnie seria 3 lub 5), Mercedes, czy też amerykańskie: np. Pontiac.

Co powinien posiadać samochód przygotowany do driftu?

Zawieszenie - Odpowiednio twarde, pozwalające lepiej wyczuć reakcje samochodu. Wiąże się ze zmianą amortyzatorów, sprężyn, wstawianiem rozpórek, zmianą geometrii zawieszenia. Dobrze jest usprawnić również układ hamulcowy.

Koła - Bardzo ważne są opony. Powinny być dobrej jakości. Nie mogą mieć zbyt dużego profilu, co mogłoby spowodować zsunięcie się opony z felgi. Często felgi są szersze od opon, co także minimalizuje ryzyko zsunięcia się opony.

Silnik - Jednostka napędowa musi dostarczać odpowiednio dużo mocy (minimum 150KM), samochód musi posiadać jej zapas. Bardzo ważnymi elementami są szpera (w skrajnych przypadkach most zaspawany na stałe) oraz odpowiednio mocne sprzęgło oraz skrzynia biegów. Niemal konieczna jest chłodnica oleju. Trzeba także pamiętać, że w trakcie jazdy bokiem cały samochód, również jednostka napędowa, są poddane bardzo dużym obciążeniom, niemal ciągle wykorzystywane jest maksimum osiągów. Przydatną rzeczą jest hamulec ręczny bez zapadki.

Inne przydatne modyfikacje - Warto zaopatrzyć się w dobrą, sportową kierownicę, która zapewni nam dobry "kontakt" z samochodem. Przyda się też fotel kubełkowy, dzięki niemu, nie wypadniemy na pierwszym lepszym zakręcie i będziemy lepiej wyczuwali zachowanie samochodu. Bardzo wskazana jest klatka bezpieczeństwa oraz sportowe pasy bezpieczeństwa.

Imprezy

Najbardziej prestiżowa liga driftingowa na świecie to liga D1. Jest ona rozgrywana w Australii, Japonii, Malezji, USA, na starym kontynencie jest znana jako European Drift Championship w której startuje polak Maciej Polody, zwycięzca zawodów Driftchellenge na niemieckim torze Hockenheimring.
W Polsce pierwsze zawody driftingowe odbyły się w 2004 roku. Ku zaskoczeniu organizatorów odniosły one niebywały sukces.

Zawodnicy

Do najbardziej znanych zawodników D1 należą: Yasuyuki Kazama, Ken Nomura, Toyohisa Matsuda, Takahiro Ueno, Okachan, Tsuyoshi Tezuka, Yoichi Imamura, Tatsuya Sakuma oraz dotychczasowy mistrz świata tej dyscypliny Keiichii Tsuchiya.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
~jeRRy
~zGd member...!



Dołączył: 24 Lis 2008
Posty: 415
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łomża
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 19:38, 02 Gru 2008    Temat postu:

Taki mały dodatek odnośnie oceniania przejazdów w parach z zawodów driftingo.pl

Na każdy przejazd pary zostanie przydzielonych 10 punktów. Na początku wynik będzie wynosił:

0:0 - Lewa strona zawodnik A, prawa strona zawodnik B. Załóżmy, że zawodnik A prowadzi, a zawodnik B podąża.

a) Jeżeli zawodnik A wyspinuje : 0:10.
b) Jeżeli zawodnik A w znacznym stopniu ucieknie zawodnikowi B oraz pokaże swoją ogólną przewagę : np. 7:3.
c) Zawodnik A nie ucieknie, ale i B nie będzie podążał wyjątkowo blisko oraz ogólnie poziom ich jazdy będzie podobny : 5:5.
d) Zawodnik B zaznaczy swoją przewagę, będzie sie trzymał blisko zawodnika A : np. 7:3.
e) Zawodnik B będzie minimalnie lepszy od zawodnika A : 4:6.
f) Zawodnik B wyprzedzi zawodnika A : 1:9 lub 2:8.
itd.

Przykładowy pojedynek zawodnika A oraz B:
1 Przejazd - zawodnik A prowadzi, wynik: 6:4.
2 Przejazd - zawodnik B prowadzi, wynik: 4:6.
= remis, dogrywka.
3 Przejazd - zawodnik A prowadzi, wynik: 5:5.
4 Przejazd - zawodnik B prowadzi, wynik 3:7.
= zawodnik B wygrywa.

Sędziowie będą brali pod uwagę::
Wszystkie kryteria z kwalifikacji z następującymi zmianami:

- Kierowca prowadzący powinien jechać jak najlepiej - czyli z dobrymi wychyleniami, dobrymi liniami (pod uwagę brane będą też wybrane clipping pointy) itd. Powinien on także starać uciec się kierowcy podążającemu.

- Kierowca podążający powinien jechać jak najbliżej kierowcy prowadzącego. Z tego powodu w jego przejeździe z mniejszym priorytetem będą traktowane - wychylenia, jazda blisko clipping pointów itd.

- Clipping pointy nie będą tak ważne jak podczas przejazdów kwalifikacyjnych. Sędziowie będa przymykać na nie oko. W niektórych rundach może zdażyć się jednak tak, że w tsuiso będziemy wymagali przejazdu przy clipping poincie - np. gdy clipping point jest na zewnętrznej - aby zapobiec nieuczciwemu wyprzedzaniu. Pomimo tego ogólna linia przejazdu ciągle jest ważna.

Wyjątkowe sytuacje:
Spin - Kierowca, który nie wyspinował lub wyspinował jako drugi w danym przejeździe otrzymuje przewagę. Drugi kierowca, aby doprowadzić do remisu musi w następnym przejeździe wyprzedzić kierowce pierwszego lub pojechać nieporównywalnie lepiej od niego, a wręcz idealnie. Inną możliwościa doprowadzenia do remisu jest spin kierowcy pierwszego w tym przejeździe.

Nie należy kojarzyć w powyższym przypadku kierowcy pierwszego oraz drugiego z podążającym oraz prowadzącym.

Kolizje:
Kolizje punktowo na ocene przejazdu będą wpływać podobnie jak spiny. Jeżeli wina kolizji będzie po stronie podążającego, to przewagę otrzyma kierowca prowadzący itd.

Wyprzedzanie:
Za wyprzedzenie będą przydzielane punkty 1:9, 2:8, lub w szczególnych przypadkach 0:10 z przewagą dla wyprzedzającego.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez ~jeRRy dnia Wto 19:50, 02 Gru 2008, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zgdteam.fora.pl Strona Główna -> Drifting Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
xeon Template © Digital-Delusion
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin